Vad en checklista för flytten av kontoret måste innehålla
Att flytta ett kontor är ofta komplicerat och överväldigande för en ensam person att hantera. Så det är en bra idé att skapa en checklista över de mer än 200 steg som är involverade i processen. Nedan kommer du hitta några rubriker att fokusera på för att hålla din flytt på banan och inom budgeten!
Bostadsmarknaden
Gör en analys på ditt nuvarande ställe och se om det går att förbättra. Kan du minska kostnaderna med ett mindre kontor? Kan du flytta kontoret närmare dina potentiella kunder? Kan du hitta en byggnad eller lokal som bättre kan reflektera vad ditt företag vill förmedla? När du listat allt som ditt företag behöver för att kunna fortsätta växa och bli bättre så börja leta efter en lokal som passar dina behov. Du kan också konsultera en arkitekt under denna tid med eftersom de kan ha enkla designlösningar på de problem du kan stöta på i de olika lokalerna du tittar på. Påbörja denna analys och leta efter rätt lokal i ett till två år innan du flyttar.
Kontorsinredning
Du kan minska kostnaderna genom en smart design på kontoret också. Hitta en inredningsdesigner som kan arbeta tillsammans med din arkitekt för att skapa den mest effektiva arbetsytan på så liten plats som möjligt. Överväg också att investera i en innovativ design som kan inspirera dina anställda och höja kreativiteten. Ju gladare anställa desto mer produktiva. Så snart du vet hur du vill att ditt företag ska använda de nya lokalerna kontakta då en arkitekt och inredare. Denna del bör också inträffa en till två år innan själva flytten.
Bygga och bygga ut
När du har din slutgiltiga design klar på checklistan så går projekten in i bygga eller bygga ut fasen. Alla fysiska ändringar som ska göras i det nya kontoret utförs nu med hjälp av din arkitekt och det byggföretag du valt. Träffa dem alla tillsammans innan byggandet börjar för att se till att ni har samma tidsplanering och budget, och gör ändringar om det inte stämmer överens. Beroende på hur stort ditt projekt är så rekommenderas det att börja med detta tre till sex månader innan du ska flytta in.
IT-flytt
Att flytta ditt nätverk till ett nytt kontor kräver en noggrann planering och vissa tester. Anlita en expert på området för att planera flytten av server, utrustning och för att utföra de backups som behövs. Dessa bör även testat många gånger innan flytten för att se till att all data blivit kopierat och kan återställas på det nya kontoret. Börja planera detta sex månader innan flytten.
Flyttfirma för kontorsflyttar
Det sista stora steget på din checklista är att anlita en flyttfirma och sedan överse hela flytten när den väl sker. Det kan låta enkelt, men eftersom detta sker i slutet av planeringen av en flytt så är det lätt att man missar denna viktiga detalj. Se till att flyttfirman är specialiserade i denna sortens flytt och har den budget de behöver för att göra flytten rätt. Men en för liten budget eller med brist på erfarenhet kan det uppstå stora förseningar eller tillkomma onödiga kostnader just när du inte har tid för det. Börja leta efter en väl ansedd flyttfirma en till tre månader innan flytten.